Styrelsearbete.

Vill du komma med i vår styrelse och jobba med utmanande och spännande uppgifter 2023 ->

Ta gärna kontakt med någon av oss i styrelsen så kan vi berätta mer.

Under vårt höstmöte (i oktober) väljs vår nya styrelse för 2023.

MöTESKALLELSE.

Malaxnejdens sportfiskeförening r.f. kallar medlemmarna till Höstmöte.

Tid: Torsdagen 13.10.2022 kl. 19.00

Plats: Solhem Övermalax.

Kaffeservering.

Välkommen!-Styrelsen

Föredragningslista.

§1. Mötet öppnas.

§2. Val av mötesordförande, sekreterare, två protokolljusterare och vid behov två rösträknare.

§3. Mötets laglighet och beslutsförhet konstateras.

§4. Föredragninslistan för mötet.

§5. Verksamhetsplan, budget samt anslutnings och medlemsavgifternas storlek för följande kalenderår fastställs.

§6. Val av ordförande och övriga medlemmar i styrelsen.

§7. Val av  två versamhetsgranskare.

§8. Behandling av övriga ärenden eller i möteskallelsen nämda ärenden.

§9. Mötets avslutning.

Kolnebackens Sportfiskesjö / Kolinan kalamonttu

Nu e dom stora, bara man kan 💪 Nyt ne isot ovat liikeellä, jos vaan osaa 💪

Kom ihåg att betala fiskeavgiften i Kolnebacken / Muistakaa maksaa kalastusmaksun Kolinassa

Vi vill påminna om att det är övervakning av fiskekorten i Kolnebacken. För att få föreneningens ekonomiska resurser att gå ihop, måste vi naturligtvis uppbringa en avgift för att fiska i sportfiskesjön. Vi planterar ut ca 600 kg foreller varje år, med en kostnad på 6000€. Detta försöker vi få tillbaka via fiskekortsavgiften. Nu när allt stiger, även fiskpriset, är det ännu viktigare att ALLA bidrar för föreningens bästa, och att vi kan bibehålla avgiften på en skälig nivå.

Tack!!!

Haluamme muistuttaa että Kolinassa on valvonta kalastuskortien maksusta. Saadakseen seuran taloudelliset varat riitämään, olemme tottakai valvollisia ottaa maksun montun kalastuksesta. Istuttamme n. 600 kg kirjoloheja vuosittain, ja niiden kustannus on 6000€. Tämä pyrimme saada takaisin kalastuskortien kautta. Nyt kun hinnat ovat nousussa, myös kalojen ostohinnat, olisi tosi tärkeää että KAIKKI tuntee itseensä velvollisia maksamaan omasta kalastuksesta. Näin ehkä pystyisimme pitäämään kalastuskortien hinnat maltisella tasolla.

Kiitos!!!

Välkomna till Kolnebacken / Tervetuloa Kolinaan

Äntligen dax! Idag 5.5 fick vi ett lass med fisk till Kolnebacken, 96 st fiskar med snittvikt 1,250 kg, samt 11 st större mellan 2,5-4,0 kg. Nu är det bara att åka och fånga den väldige. Nyt kalaan. Tänään 5.5 saapui kuorman kaloja, 96 kpl keskipainoltaan 1,250 kg ja lisäksi 11 kpl isompia 2,5-4,0 kilosia.

Drömmer du också om liknande fiske? / Haaveiletko sinäkin vastaavasta kalastuksesta?

C&R fiskets betydelse.

Under ett antal år har sportfiskarna insett hur viktigt det är att låta dom stora fiskarna få friheten åter, det är dom som har förutsättningarna för att arten skall hållas livskraftig. Dessa madamer på 120 respektive 111 cm kommer att lägga 1000 tals stora romkorn i år, vilka redan i befruktningsskedet har större chanser att klara sig. Hoppas ni alla dessutom hanterar fisken lika varligt som Marcus vid både fångsten och återutsättningen.

Man skall absolut ta matfisk enligt eget behov, men dom bästa både för matbordet och beståndets befrämjande är dom mindre runt 1 kg.

C&R kalastuksen tärkeys.

Urheilukalastajat ovat useiden vuosien ajan ymmärtäneet, kuinka tärkeää on antaa isojen kalojen vapautensa takaisin, heillä on parhaat edellytykset lajin säilymiselle. Nämä 120 ja 111 sm.set rouvat kutee tänä vuonna useita tuhansia isoa mädinjyvää, joilla jo lannoitusvaiheessa on parhaimmat mahdollisuudet selvitellä. Toivottavasti myös käsittelette kaloja yhtä huolellisesti kuin Marcus kuvassa sekä saaliissa että palouttamisessa.

Ruokakalaa kannattaa ehdottomasti ottaa omien tarpeiden mukaan talteen, mutta parhaita ovat ne pienemmät noin 1 kilosia, sekä pöytään että lajin säylytykseen.